pH-neutraal

Zuur, zuurder, het zuurst!!

pH-waarde meten

 

pH-neutraal

Hoe vaak lezen we dit op etiketten en horen we het op de tv-reclames?
Wat betekent dit nu precies?
pH betekent eigenlijk werkzaamheid van waterstof. Eenvoudig uitgelegd kan een vloeistof zuurneutraal of basisch zijn. Heel zuur is 1 en heel basisch (alkalisch) is 14. Logisch dus dat pH-neutraal een waarde rond de 7 is! Kortom een pH-waarde tussen 0 en 7 is zuur en tussen 7 en 14 is basisch.
Wel is het zo dat er tussen elke stap een factor zit van 10. Wanneer de pH waarde 6 is dan is die 10 x meer zuur dan 7 maar 100 x meer zuur dan 8 en 1.000 x zuurder dan 9.

Alle leven (dus ook ons bloed) is alkalisch. De ideale pH-waarde is 7,4 en wordt door een gezond lichaam tussen 7,35 en 7,45 gehouden. Dit wordt dus bedoeld wanneer we spreken van pH-neutraal.  Wanneer het evenwicht voor langere tijd verstoord is en zuren zich stapelen ontstaan er klachten en ziektes. Men zegt ook wel: ‘zuur is de dood en base is het leven’. [1]


Waardoor verzuren we?

We krijgen door onze huidige leefstijl (met name de westerse leefcultuur) te veel verzurende stoffen binnen die voor een verstoorde zuurgraad zorgen. Maar niet alleen door ‘verkeerde’ voeding gebeurt dit. Ook door bacteriën en schimmels ontstaan er afvalstoffen in ons lichaam die op hun beurt zorgen voor verzuring. Tijdens de stofwisseling verzuren we ook.
Tevens draagt topsport (overmatige spierbelasting) ook bij aan verzuring, net zoals te weinig beweging, stress, emoties, jezelf teveel opleggen (‘moeten’ en prestatiedrang), angsten, lawaai-overlast, straling, luchtverontreiniging, perfectionisme, teleurstellingen, roken, een overvolle maag, niet goed kauwen, veel winderigheid, schimmelinfecties en bepaalde medicatie.

Voeding die bijdraagt aan verzuring is o.a. zoete zuivel (de niet-zure zuivelproducten), koffie, alcohol, voeding met dierlijke eiwitten, suikerrijke voeding en (koolzuurhoudende) dranken en geraffineerde producten.
Onze spijsvertering kan echter alleen optimaal functioneren als de zuurgraad goed (pH-neutraal) is. Daarnaast is belangrijk om voldoende calcium, magnesium, kalium en natrium binnen te krijgen. Deze mineralen hebben ook een ontzurende werking

Schommelingen in de pH-waarde brengen vervelende, ongewenste storingen en veranderingen in ons metabolisme met zich mee.
Nu zou je denken dat alle voedingsmiddelen die zuur smaken ook zuurvormend zijn. Toch is dit niet waar. Citroen, bessen, appelazijn enz. worden tot basische stoffen gemetaboliseerd omdat ze een basen overschot hebben.

Een lichaam gaat bij verzuring eerst zelf aan de slag om die verzuring tegen te gaan door als het ware te compenseren. Bepaalde zouten haalt het dan uit de botten, nagels en haar. Het haar wordt daardoor slechter, de botten broos en de nagels breekbaar.


Symptomen van verzuring

Dit zijn de eerste tekenen van verzuring:

  • Haaruitval
  • Oprispingen
  • Slaapstoornissen
  • Vermoeidheid
  • Spierkrampen
  • Obstipatie
  • Niergruis
  • Huidproblemen
  • Beslagen tong
  • Hoofdpijn/Migraine
  • Gevoeliger voor infecties en ontstekingen
  • Allergieën
  • Cariës
  • Depressies

Ernstigere verzuring kan zelfs leiden tot:

  • Hartaanval
  • Beroerte
  • Libido verlies
  • Diabetes type 2
  • Jicht
  • Gehoorproblemen
  • Leverbeschadiging
  • Nierstenen
  • Reuma
  • Botbreuken
  • Osteoporose

Van optimaal belang is dan ook een gezonde darmflora. Deze is een van de belangrijkste factoren om de pH-waarde op peil te houden.
Verzuring (pH-verlagend effect) van de darmflora ontstaat doordat koolhydraat-bacteriën in de dikke darm worden omgezet in vetzuren. De eiwit-actieve darmflora zet eiwitten om in actieve darmkiemen die stofwisselingsproducten (o.a. ammonia) produceren. Deze hebben een pH-verhogend effect.
Ook is er verband tussen een normale pH-waarde en het optimaal functioneren van enzymen. Zie hiervoor ook onze blog https://how2behealthy.nl/enzymen/


Hoe verzuring eenvoudig is tegen te gaan

Je komt al een heel eind door de juiste voeding en levensgewoonten, zoals bv. vermindering van stress, meer beweging en vooral voldoende slaap. Slaapgebrek draagt ook nog eens bij aan een verhoogde ontstekingsgraad en oxidatie (veroudering).
De meeste voeding werkt verzurend. Alleen fruit, groente en yoghurt is alkalisch werkend. Dit is dus een heel belangrijk argument om veel groente en fruit te eten!  [1] Enkele voorbeelden van sterk alkalische voeding zijn avocado, citroen, watermeloen, broccoli, asperges, pompoen, knoflook en amandelen.
Eet voldoende groente (kort gekookt, gestoomd, rauwkost) en fruit en minder dierlijke eiwitten en suikers. Vermijd overmatige spierbelasting. Zorg dat je voldoende slaapt en matig het gebruik van alcohol.
cf4f667bc2f5d5c3e3d6190fc31ea1dd

Omdat wij met ons westerse voedingspatroon helaas maar maximaal 40% i.p.v. de aanbevolen 80% basischvormende voeding binnen krijgen is het raadzaam om het lichaam naast de juiste, gevarieerde voeding te neutraliseren en te ontzuren. Neem voor informatie hierover eens een kijkje op de website van Alka https://www.alka.nl/


Zelf je zuurgraad meten

Je zuurgraad kun je zelf meten met behulp van pH meet-strips. Deze zijn te verkrijgen in de apotheek. In de bijsluiter staat hoe je de strips moet gebruiken en de apotheker kan hierover ook uitleg geven.
Vraag ons ook gerust om advies omtrent het gebruik van de pH meet-strips.

Conclusie:

We verzuren steeds meer door onze huidige leefstijl. Schommelingen in de pH-waarde kunnen vervelende kwalen en zelfs ziektes teweegbrengen. Door verzuring verouderen we sneller en verhogen we de ontstekingsgraad (lees hierover meer in het eerstvolgende artikel). Het aanpassen van de leefstijl door o.a. meer beweging, geen topsport, stress vermijden, voldoende slaap, minder prestatiedrang is geen overbodige luxe. Eet voldoende kortgekookte groente, rauwkost en fruit en vermijd (teveel) alcohol, suikerrijke voeding en dranken, dierlijke eiwitten, zoete zuivel en geraffineerde producten om zo het lichaam te helpen aan een ideale pH-waarde en dus een goede gezondheid!

[1] Bron "Gezond en Vitaal oud worden" door Henk de Valk, arts
How 2 be healthy - Logo 1_nieuw_200 pixels

Gratis how2bevital E-book!

Onze beloftes Nieuw 2018

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?

How2behealthy

3 months 2 weeks ago

HOW2BEVITAL E-book: GRATIS 5 effectieve vitaliteitstips! TAG iemand die volgens u baat bij deze tips zal hebben! https://how2behealthy.us11.list-manage.com/subscribe?u=2ff371a2a4dda0164d7e6ae77&id=bef03b88fb