Paranoten

De Paranoot-seleniumboost

paranoot-in-dop

 

Vrijwel iedereen kent de paranoot die meestal deel uit maakt van een notenmix. Deze noot groeit aan een van de grootste bomen uit het regenwoud, de paranotenboom ofwel Bertholletia excelsa. Hij groeit voornamelijk langs de oevers van de Amazone op plaatsen die niet worden overstroomd. Deze bomen kunnen wel 50 meter hoog worden met een stamdikte van 1 tot 2 meter. Er zijn paranotenbomen die zelfs meer dan 500 jaar oud worden
Het duurt tussen de 10 en 25 jaar voordat er vruchten aan de boom komen. Of er paranotenbomen gaan groeien hangt af van de bestuiving van darren (mannetjesbijen). Deze voortplanting is weer afhankelijk van symbiose (langdurige samenleving) van de boom met een orchidee. De geur van de orchidee trekt de aandacht van de darren. Jaarlijks krijgt de boom zo’n 30 tot 40 vruchten. De zaden van deze vruchten noemt men paranoot.

paranoten

Gepelde paranoten


Gezondheidsvoordelen voor sporters

De noten bevatten een enorm hoog gehalte aan selenium alsook fosfor. Dit is voor sporters nodig voor het vrijmaken van energie in cellen.

Daarnaast bevatten paranoten ook de mineralen koper, magnesium, kalium, mangaan, ijzer, calcium en zink en zijn ze rijk aan antioxidanteneiwitten, vetten, koolhydraten (in iets mindere mate) en een redelijke hoeveelheid vitamine E.

Selenium draagt er toe bij om schade van de spieren tijdens het sporten te beperken en geeft ondersteuning aan spierherstel na de training. Zowel vitamine E als selenium neutraliseren de afvalstoffen die vrijkomen tijdens het sporten.


Andere gezondheidsvoordelen

Dit krachtige voedingsmiddel kan een heel positief effect hebben op ons immuunsysteem. De noten zijn rijk aan belangrijke aminozuren. Met name het aminozuur methionine kan het effect van selenium versterken.

Selenium en vitamine E werken als het ware samen en vormen zo een krachtige antioxidant. Paranoten worden tegenwoordig ook wel verwerkt in shampoo en conditioner. De olie van deze noot is derhalve goed voor de huid.

Selenium heeft de eigenschap dat het preventief zou werken tegen bepaalde vormen van kanker.
Ook past de paranoot goed in een aangepast eetpatroon voor mensen met hartproblemen vanwege de goede, gezonde vetten die de noot bevat. Om de dag enkele paranoten nuttigen heeft ongeveer hetzelfde gezondheidseffect als het eten van vette vis.

Met name vrouwen in de overgang krijgen vaak problemen met de schildklier. Dit gaat vrijwel altijd gepaard met een tekort aan selenium. Bij het helpen van het produceren en het reguleren van de niveau’s van schildklierhormoon is namelijk selenium nodig. Bij een tekort moet de schildklier veel harder werken om schildklierhormoon aan te maken.

De noot is rijk aan oliezuur, palmitoleïnezuur, linolzuur en alfa-linoleenzuur. Deze vetten kunnen een gunstig effect hebben op de gezondheid met name voor mensen met hart- en vaatziekten.
Selenium en fosfor zijn belangrijk voor het behoud en opbouw van sterke botten en tanden.


Hoeveel paranoten per dag?

Omdat 100 gram paranoten 3500% van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) selenium bevat, wat een behoorlijk hoog gehalte is, is het verstandig om niet vaker dan 2 à 3 keer per week 6 paranoten te eten. Het is namelijk mogelijk om een selenium vergiftiging te krijgen. Selenium is dan wel heel gezond maar 100 gram van deze noten per dag eten zou toch wel om problemen vragen. Deze vergiftiging uit zich in het krijgen van maagpijn, vermoeidheid, haaruitval, huiduitslag, jeuk en het krijgen van witte en/of broze nagels. Doch kan het eten van teveel paranoten niet meteen kwaad. Wel wanneer je dit een langdurige periode zou doen.
Wanneer men zich aan drie keer per week 5 à 6 paranoten eten houdt is er totaal niets aan de hand. Het zou zelfs dagelijks kunnen maar er zit reeds in 1 à 2 noten per dag al voldoende om een goed gezondheidseffect te krijgen.


Conclusie:

Een paar keer per week 5 à 6 paranoten eten draagt bij aan een goede gezondheid door het hoge gehalte aan selenium, de aanwezigheid van vitamine E en fosfor. Daarnaast bevatten deze noten veel andere belangrijke mineralen en aminozuren. Wanneer men geen noten lust of men er allergisch voor is dan zijn er ook andere voedingsmiddelen die seleniumbevatten, o.a. tomaten, broccoli, zaden, champignons, uien, knoflook, vis, gevogelte en eidooier. .


Interessant artikel?
Ik zou het heel tof vinden als u dit deelt via de social media buttons!

How 2 be healthy - Logo 1_nieuw_200 pixels

Gratis how2bevital E-book!

Onze beloftes Nieuw 2018

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?

How2behealthy

6 days 1 hour ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.