welkom@how2behealthy.nl

Groenteschotel op Italiaanse wijze

How2behealthy > Recepten > Diner > Groenteschotel op Italiaanse wijze

Groenteschotel op Italiaanse wijze

Een heerlijke groenteschotel met diverse soorten groenten en Italiaanse kruiden. Groenten zijn zeer gezond maar hebben allemaal hun eigen gezonde eigenschappen. Zo bevatten champignons vitamine B12. Deze vitamine komt vooral voor in vlees, vis, eieren  en melkproducten. Dit maakt de champignon wel een beetje uniek. Een vitamine B12 tekort kan vervelende klachten teweeg brengen zoals o.a. concentratie problemen, tintelingen, zenuwpijnen, spierpijn, stemmingswisselingen en vermoeidheid.
Tomaten zijn rijk aan vitamine C, en bevatten ijzer, zink, calcium, kalium en foliumzuur. Het stofje lycopeen in tomaten is een zeer belangrijke antioxidant. Lycopeen geeft de tomaat de rode kleur. Lycopeen kan de huid bescherming bieden tegen zonschade en werkt krachtiger wanneer je het combineert met een goede olie zoals biologische olijfolie. Lycopeen lost namelijk makkelijk op in olie en wordt door het lichaam daardoor makkelijker opgenomen. Het gehalte lycopeen kan tot zelfs tot 8 maal hoger zijn wanneer tomaten worden verwarmd. Wel neemt dan het vitamine C gehalte iets af. Eet alleen rode, rijpe tomaten omdat het stofje tomatine (een natuurlijke gifstof) voorkomt in onrijpe tomaten. Dit zou schadelijk kunnen zijn wanneer men er teveel van binnenkrijgt. Rijpe tomaten bevatten geen tomatine.
Courgettes bevatten vitamine A en C. De natuurlijke kleurstoffen zeaxanthine en luteïne in courgettes hebben een antioxidanten werking. Daarnaast zijn ze rijk aan omega-3 vetzuren. Door al deze vitale celstoffen in courgettes werken ze ontstekingsremmend op celniveau oftewel kunnen ze  laaggradige ontstekingen tegengaan. Laaggradige ontstekingen zijn de risicofactoren voor welvaartsziekten. Ze slopen langzaam het lichaam door schade toe te brengen aan organen en weefsels. Ze zijn niet merkbaar en daarom gevaarlijke sluipmoordenaars. Omdat alle groenten hun eigen gezondheidsvoordelen hebben is het belangrijk om zoveel mogelijk te variëren. Deze groenteschotel is makkelijk te bereiden en lekker met bijvoorbeeld zilvervliesrijst of quinoa.

Geschikt voor 2 personen | diner

Ingrediënten

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd 3 cm van de onderkant van de asperges en kook ze 2 minuten in water met een beetje zout en spoel ze af met koud water. Snijd de courgette in plakken en bak ze in wat olie aan elke kant 1 minuut. Snijd de sjalotten en lente-uitjes in ringen en de tomaten en champignons in plakken. Leg de courgetteplakken in de ovenschaal en de plakken tomaat erop. Verdeel de sjalot-ringen, lente-uitjes en champignons erover. Schenk er wat rijstolie over en bestrooi met wat zwarte peper en de Italiaanse kruiden. Leg er als laatste de asperges op en de in plakken gesneden Mozzarella.
Zet de schaal 15 à 20 minuten afgedekt in de oven. Garneer met de verse basilicum en pijnboompitten.

Boek een afspraak online

  Maak binnen een paar minuten makkelijk een afspraak in onze online agenda. 

Boek een gratis kennismakingsgesprek. Direct advies nodig? Plan dan een (E-)consult online of op locatie bij uw consulent naar keuze. 

Recente recepten

E-book recepten

25 gratis gezonde recepten in uw mailbox?

Contact

Hoofdkantoor:
Brouwersweg 100
6216 EG Maastricht

+31 (0)438524375

+31 (0)625004192

info@how2behealthy.nl