darmflora verbeteren

Darmflora verbeteren van groot belang

stoelgang 7 types

‘Darmflora’ is de verzamelnaam voor de miljarden goede- en slechte bacteriën die met elkaar samenleven en de darmen. Grofweg gezegd hebben we dus twee groepen darmbacteriën, “nuttige darmbacteriën” en “schadelijke darmbacteriën” waarmee de hele darmwand is bezet. Bij een gezonde darmflora zijn de nuttige en schadelijke darmbacteriën met elkaar in evenwicht. Wanneer er voldoende nuttige bacteriën zijn kunnen schadelijke bacteriën zichzelf niet vermenigvuldigen en zullen om die reden geen klachten veroorzaken. Je kunt deze variatie van bacteriën vergelijken met een fabriek die 24 uur per dag bezig is met het bewaken van je gezondheid en met het helpen verteren van voedsel.
Raakt onze darmflora verstoord dan ontstaan er lege plekken op de darmwand. Zo krijgen de schadelijke bacteriën de kans om zich te vermenigvuldigen. Darmklachten ontstaan wanneer schadelijke bacteriën de overhand krijgen. Dit kan zijn diarree of verstopping (obstipatie).

Ondersteuning immuunsysteem

Een goede darmflora ondersteunt ons immuunsysteem doordat er antistoffen worden aangemaakt. Deze beschermen de slijmvliezen tegen infecties en tegen eventuele allergische reacties op voeding, huisstofmijt of pollen (hooikoorts) etc. De darmflora regelt hoeveel histamine er onschadelijk kan worden gemaakt. Histamine is de stof die de klachten als zwelling, roodheid en jeuk veroorzaakt bij allergieën. Een heel geringe prikkel kan bij een zwakke darmflora een vervelende allergische reactie uitlokken. Een gezonde darmflora is van groot belang voor ons immuunsysteem. De darmslijmvliezen en de darmflora zijn verantwoordelijk voor 80% van het immuunsysteem. Dat is een behoorlijk percentage! Je darmflora verbeteren is dus een grote noodzaak! Ook eczeem en andere huidaandoeningen zoals rosacea staan in nauw verband met een verstoorde darmflora. Je darmflora verbeteren leidt (in)direct vaak tot een grote verbetering van je gezondheid!

Er zijn verschillende oorzaken voor een verstoorde darmflora.

  • Infectie of ziekte;
  • Gebruik van medicijnen, zoals antibiotica;
  • Lichamelijke of psychische stress
  • Ongezonde en/of vezelarme voeding;
  • Een operatie of bestraling.

Hoewel antibiotica worden ingezet bij verschillende ziektes die door bacteriën worden veroorzaakt en zo de ziekmakende bacteriën moeten doden, verwoesten ze helaas ook de goede bacteriën met alle gevolgen van dien. De darmflora kan hierdoor ernstig verstoord raken. Je darmflora verbeteren is dan ook raadzaam. Dit doe je o.a. door na een antibioticakuur een probioticakuur te volgen. Helaas wordt dit belangrijke advies maar zelden gegeven.

Hoe houd je je darmflora gezond / kan je je darmflora verbeteren?

Door gezond en vezelrijk te eten en voldoende te drinken. Maar het is ook belangrijk om de weerstand op peil te houden. Hoe? Door gezond te leven en voldoende te slapen. Het is geen overbodige luxe om te letten op een goede hygiëne. Was na een toiletbezoek je handen en ook vóór de bereiding van voedsel. Infectie met schadelijke bacteriën kun je op die manier zoveel mogelijk voorkomen.

Helpen deze tips onvoldoende? Dan kan een fecesonderzoek of darmscreening uitkomst bieden om de oorzaak van darmklachten en/of een verstoorde darmflora op te sporen!

Ontlasting

Ontlasting zegt heel veel over onze gezondheid. De aandacht voor je ontlasting kan veelal leiden tot het sneller opsporen van van gezondheidsproblemen en deze vaak dan ook sneller aan te pakken en op te lossen. Een tip is dus: kijk na je ‘grote behoefte’ regelmatig naar het resultaat in het toilet. De meesten vinden dit geen prettig onderwerp maar het is wel belangrijk om even je aandacht op dit onderwerp te vestigen.

De kleur

Gezonde ontlasting heeft een sigarenkleur. Hoe langer de ontlasting in het lichaam is gebleven des te donkerder de kleur. Normale ontlasting kan dus variëren van pindakaaskleurig tot chocoladepastakleurig. Verschillende factoren spelen een rol bij de kleur van de ontlasting. Dit zijn bepaalde voedingsmiddelen of medicijnen. Verandert de kleur van uw ontlasting echter plotseling en is deze echt afwijkend? Raadpleeg dan toch even de huisarts.

Wanneer de ontlasting stopverfkleurig (wit/grijs) is, met grote onverteerde stukken of zwarte ontlasting , is dit ook een goede reden voor een bezoek aan de huisarts. Ook gele, groene of rode ontlasting kan duiden op gezondheidsproblemen, maar het kan ook komen door het eten van bieten, spinazie of ander voedsel.

De consistentie

stoelgang 7 types

Hierboven een afbeelding van een “poepkaart”. Zo weet je welke poep gezond is en welke minder of zelfs ongezond!

De geur

Echte gezonde ontlasting stinkt niet of nauwelijks. Het ruikt wel maar heeft geen doordringende penetrante geur!
Hetzelfde geldt voor winden. Wanneer winden enorm stinken naar “rotte eieren” of “zuur” ruiken dan kan dat betekenen dat er een probleem is met de spijsvertering. Het laten van winden laten is geen teken van gezondheidsproblemen. Dit hoort bij een normale spijsvertering. Daarnaast slik je, terwijl je eet, drinkt of praat lucht in die er ook weer uit moet. Ook de ademhaling heeft hier een aandeel in. Echter alle onplezierige geuren na een toiletbezoek, van de ‘rotte eieren’ geur tot en met een zurige geur, duiden veelal op verkeerde voeding.

Frequentie

Het is belangrijk dat uw stoelgang regelmatig is. Hoe vaak? Het beste is 1 of meerdere keren per dag. Een perfecte frequentie betekent aandrang na elke maaltijd. Iedereen heeft een eigen stoelgangpatroon. Dagelijks stoelgang heeft als voordeel dat afvalstoffen minder lang in het lichaam rondcirculeren. Het belangrijkste is echter wel de regelmaat en dat het soepel verloopt (zonder persen en 1 tot 2 keer af te vegen) en zonder kramp of pijn.

How 2 be healthy - Logo 1

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?

How2bevital online webshop