Darmen

Darmen, de basis van je gezondheid

Een gezonde levensstijl bestaat merendeels uit voeding. Wat je eet is de basis voor hoe jij je voelt. Alles wat wij voelen en ervaren komt vanuit de darmen. Daarom zijn darmen een van de belangrijkste organen in het lichaam. Zij bepalen wat er aan voedingsstoffen door gelaten wordt en wat niet. En reageren dan ook als eerste op wat je eet. Bijvoorbeeld, als je bloemkool eet, kan dat voor winderigheid zorgen. Winderigheid is lucht die in je darmen zit die ontstaat door de stof zwavel. En zo zijn er nog zo veel meer zaken die beginnen in de darmen. Migraine bijvoorbeeld begint ook in je darmen. Het is dan ook zaak dat je goed voor je darmen zorgt.

Ik dacht dat ik vroeger goed voor mijn darmen zorgde. Maar niets in minder waar. Ik heb ze jaren lang ‘verkeerd’ behandeld. Buiten dat ik enorm veel junk food at (waaronder fastfood en ander vet eten), heel veel suiker consumeerde, at ik ook varkensvlees. Varkensvlees is namelijk erg ‘vuil’ vlees. Er zit van nature enorm veel vet in en werkt ontstekingsbevorderend! Al eens een ontstoken darm gehad? Nou dan piep je wel anders!

Ik heb zelfs een aantal weken rondgelopen met de diagnose Ziekte van Crohn. Totdat nader onderzoek uitwees dat het gelukkig niet zo was. ‘U heeft het prikkelbare darm syndroom. Slik maar deze pillen mevrouw, dan komt het wel goed’. Echt goed is het nooit gekomen. Alleen tijdens mijn zwangerschappen had ik nergens last van. Maar zodra het kind geboren was, BAM, verstopt. Ik kon soms zelfs twee weken niet naar het toilet. Twee weken!!! Hoe vervuilend is dat voor je lichaam?

Daarnaast had ik elke dag buikpijn. Mijn darmen rommelden altijd! En dan de stoelgang. Ohhhh een ramp! Alles kwam voorbij. Van diarree tot keihard. Als het al kwam. En als het kwam, dan moest ik rennen. Rennen naar het toilet. Dat heeft mij tot een bepaalde mate onzeker gemaakt. Vergeet het nooit meer. Op vakantie met mijn man in Londen. Shit! Ik moet gaan naar het toilet. We liepen op Oxford Street. Een super lange winkelstraat. McDonalds: wc kapot. Rennen naar de Starbucks: Gesloten!! Paniek! Niets anders in de buurt. Maar dan zie ik opeens een openbaar toilet. Je weet wel, zo’n bunker waar de deur van open draait. Mijn redding! Super smerig toilet waar ik welgeteld 1 pond in moest gooien! En het ergste was: je kreeg 3 minuten. Anders ging de deur automatisch weer open (dat deden ze zodat zwervers/drugsverslaafden er niet in gingen zitten). Zo vernederend!

Allergisch?

Ondertussen kreeg ik ook diverse voedingsintoleranties. Ik werd opeens allergisch voor voeding die ik voorheen gewoon kon eten. Ananas, kiwi, mango, noem het maar op. Gezwollen tong, gezwollen keel, prikkend gevoel in de mond tot zelfs netelroos met hele erg jeuk. Zo erg dat ik met regelmaat op de huisartsenpost zat met een uitbraak. Gek dat ik werd! En buikpijn.. Hele erge buikpijn. Steeds meer voeding zette ik een streep door. Hoe was dat nu toch mogelijk?

Toen ik mijn levensstijl veranderde ging mijn stoelgang vooruit. Vooral omdat ik anders ging eten. Ik had allereerst geen buikpijn meer.  Al een jaar heb ik geen enkele klacht meer! Tijdens mijn intake bij Cure4life, kwam ik erachter dat ik naast een prikkelbare darm ook een ‘Lekkende darm’ had, met als gevolg dat je steeds meer intolerant wordt voor bepaalde voedingsstoffen. Een lekkende darm werkt als volgt. Darmen zijn er stoffen door te laten. Ze filteren dus je voeding. Goede stoffen gaan door de darmwand je lichaam in, minder goede stoffen of stoffen die het lichaam niet nodig blijven in de darm en worden.. Juist! Poep!

Van slag

Een lekkende darm is zo van slag, dat deze niet meer goed weet wat hij moet doorlaten. Dus goede stoffen blijven in de darm of minder goede stoffen laat hij door. Dat uit zich door onder andere voeding intoleranties, maar ook een slechte huid, spierkrampen, ontstekingen, vermoeidheid en verminderde afweer. Wat krijgt je lichaam wel niet te verduren, als je darm niet meer weet wat het moet selecteren om door te laten?

Nu eet ik veel beter. Eet ik vezelrijk, gezonde vetten en bovenal zonder kunstmatige toevoegingen. Maar heb ik ook trucjes om mijn stoelgang weer aan de gang te krijgen. Ik kan dan wel dagelijks naar het toilet, maar soms lukt het toch niet. En zo zijn er heel veel mensen die problemen hebben met hun stoelgang. Sterker nog, niet naar het toilet kunnen gaan is een enorme ergernis blijkt uit diverse onderzoeken (en ik kan dat alleen maar beamen).

Dus heb ik de volgende 8 tips voor je:

 

  1. Vezels: Een advies dat je werkelijk overal hoort.. Eet voldoende vezels! Deze zorgen namelijk voor een gezonde stoelgang en een verzadigd gevoel na de maaltijd. Voedingsvezels is een verzamelnaam voor een diverse groep koolhydraten die niet wordt verteerd in de dunne darm. Kies dus voor vezelrijke voeding.
  2. Spijsverteringsthee: Deze neem ik overal mee naar toe (dus ook als ik ga reizen). Voor mij werkt dit top. Dit is namelijk een kruidenthee met spijsvertering bevorderende kruiden. Ik gebruik die van Jacob Hooy. Maar er zijn genoeg merken in de omloop. Het is even uitzoeken welke voor jou werkt.
  3. Lijnzaad: Dit kun je bijvoorbeeld in je yoghurt doen (wel de hele nemen en even kort vijzelen voor je hem in je yoghurt gooit), maar je kunt hem ook als ‘natuurlijk laxeermiddel’ gebruiken. Vul een glas voor de helft met water. Gooi er 1 ruime eetlepel lijnzaad in. Laat dit goedje zo’n 30 minuten trekken. Daarna drink je het hele prutje op. Beste is om dit voor het slapen gaan te doen. Dan kan het middel de hele nacht inwerken in je darmen.
  4. Slokje olie: Simpel, maar ook doeltreffend. Voordat je gaat slapen neem je een slokje koudgeperste olie bijvoorbeeld olijfolie, lijnzaadolie, avocado olie. Geen zonnebloemolie aangezien deze olie niet zo gezond is.
  5. Fruit: Eet voldoende fruit. Denk hierbij aan fruit met veel vezels. Onderzoek heeft getoond dat mango, peer en sinaasappel de meeste vezels bevatten. Ook bosvruchten en appels zijn vezelbommen. Druif, aardbei en meloen bevatten de minste vezels. Neem dit in overweging als je fruit gaat kopen.
  6. Groenten: Niet alleen fruit zit vol vezels, maar groenten ook. De meeste vezels zitten in broccoli. Waardige opvolgers zijn de bospeen, rode kool en sperziebonen. De allerminste vezels op gebied van de groenten zijn tomaten, komkommers en ijsbergsla. Ook hier kun je rekening mee houden mocht je stoelgang je in de steek laten.
  7. Drink voldoende water: Ontlasting onttrekt water aan het lichaam. Als je niet genoeg drinkt en je vochtbalans niet op peil is kan dat zorgen voor een harde stoelgang. Drink je normaal veel cafeïne houdende dranken zoals koffie of zwarte thee? Beperk dit dan eens tot maximaal 2 koppen per dag. Cafeïne heeft een uitdrogende werking. Wie weet is een kleine aanpassing zoals deze genoeg om jou van je stoelgang-probleem af te helpen.
  8. Beweging en ontspanning: Zorg voor voldoende beweging en ontspanning. Bewegen start de verbranding en dus gaan je darmen werken. Een blokje om gaan, de trap of fiets nemen is al genoeg. Ontspanning bevorderd de spijsvertering. Bij stress kunnen ook je darmen zich onnodig aanspannen waardoor de doorgang van de ontlasting wordt bemoeilijkt. Relax, maar blijf actief.

 

Terwijl ik dit verhaal schrijf, besef ik dat dit onderwerp een enorme taboe is. Desondanks liggen de drogisterijen vol met producten om ons er mee te helpen. Ik hoop, ondanks alle onzekerheden, door mijn verhaal hier te vertellen anderen het zelfvertrouwen te geven hun probleem aan te pakken en bespreekbaar te maken. Heb jij problemen met je stoelgang? Probeer de tips, analyseer waar het vandaan komt en schakel desnoods hulp in. Laat je ‘shit’ niet de overhand nemen ;-).

Meer blogs van Linda lezen? Bezoek mijn pagina Linda in balans

Volg Linda in Balans ook op Facebook