welkom@how2behealthy.nl

Bloemkool pizzabodem

How2behealthy > Recepten > Bijgerecht > Bloemkool pizzabodem

Bloemkool pizzabodem

Bloemkool pizzabodem is heel trendy. Dit omdat de reguliere pizzabodem gemaakt is van tarwe. Het moderne tarwe bevat nauwelijks nog voedingsstoffen omdat er met het graan in de loop der jaren teveel is geknoeid. Er zijn in de supermarkt kant en klare bloemkool pizzabodems verkrijgbaar maar deze bestaan meestal maar voor 1/3 uit bloemkool en bevatten helaas ook tarwe. Bloemkool pizzabodem is makkelijk zelf te maken. Bloemkool bevat een enorme hoeveelheid vitamine C. Vitamine C is heel belangrijk voor het immuunsysteem. Naast vitamine C bevat bloemkool ook nog de antioxidanten quercetine en betacaroteen. Quercetine kan de symptomen van allergieën verminderen omdat het de aanmaak van histamine afremt. Histamine komt vrij bij een allergische reactie. Ook kan quercetine ontstekingsremmend werken. Betacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Vitamine A is o.a. belangrijk voor de gezondheid van de huid, tandvlees en het gezichtsvermogen. Bloemkool is vezelrijk wat bijdraagt aan een goede gezondheid van de darmen. Bloemkool zou kunnen helpen bij het verlagen van de bloeddruk vanwege het stofje sulforafaan. Sulforafaan is een antioxidant die mogelijk ook bescherming kan bieden tegen schadelijke UV stralen. Het aanwezige stofje choline in bloemkool heeft een positief effect op het zenuwstelsel.

Geschikt voor 1 pizzabodem | glutenvrij

Ingrediënten

  • Halve grote bloemkool of een kleine hele
  • 1 Ei (bio)
  • 50 Gram geraspte kaas (30+)
  • Theelepel chiazaad (optioneel)
  • Himalayazout of Keltisch zeezout

Bereidingswijze

Rasp de bloemkool of doe in keukenmachine. Zet een pan met water op en doe de bloemkool in een zeef of maak er roosjes van en doe in een stoommandje. Zet de zeef of mandje op de pan en stoom deze gaar. Laat afkoelen en knijp er het vocht goed uit in b.v. een theedoek. Meng met het ei en de kaas of eventueel met een beetje chiazaad (laat dit even wellen in water) i.p.v. de kaas want deze wordt ook vaak op de pizza nog gebruikt. Kan ook beiden. Dan bindt de bodem nog beter. Verdeel het deegmengsel over een bakplaat met bakpapier met de bolle kant van een lepel, maak mooie ronde of een vierkante plaatpizza. Laat 15 minuten in de oven. Haal eruit en bestrijk met wat passata of zelfgemaakte tomatensaus. Beleg de pizza met bv tomaat, verse basilicum en mozzarella. Of met tonijn, uien en oregano of met kip, spinazie, tomaatjes en feta. Alles kan en is een kwestie van smaak.

Boek een afspraak online

  Maak binnen een paar minuten makkelijk een afspraak in onze online agenda. 

Boek een gratis kennismakingsgesprek. Direct advies nodig? Plan dan een (E-)consult online of op locatie bij uw consulent naar keuze. 

Recente recepten

E-book recepten

25 gratis gezonde recepten in uw mailbox?

Contact

Hoofdkantoor:
Brouwersweg 100
6216 EG Maastricht

+31 (0)438524375

+31 (0)625004192

info@how2behealthy.nl