biologische voeding

Is biologische voeding gezonder?

biologische voeding

Je bent in je favoriete winkel en je staat bij de verse groenten en fruit. De biologische appels zien er enorm lekker uit en het feit dat ze biologisch geteeld zijn spreekt je wel aan, maar de prijs ligt wat hoger. Wat doe je nu? Biedt biologische voeding wel een meerwaarde? Is het dat extra geld wel waard?

Biologische versus conventionele landbouw

biologisch versus conventioneel

In de biologische landbouw worden strengere regels gehanteerd dan in de conventionele landbouw. Samengevat komt dat vooral neer op het mijden van kunstmatige meststoffen, chemische pesticiden en genetisch gemodificeerde organismen. Maar wat voor effect hebben deze strengere regels?

Gezondheid

blauwe bessen

Tijdens het schrijven van dit bericht stond ik ervan te kijken dat meta-analyses en systematische overzichtsstudies geen duidelijke aanwijzingen geven dat biologische groenten en fruit significant meer vitaminen en mineralen bevatten. Echter hebben biologische groenten en fruit wel meer niet-traditionele voedingsstoffen zoals antioxidanten [1]. Deze antioxidanten zorgen er onder andere voor dat biologische bessen kankergroei beter onderdrukken dan conventionele bessen en gaan het verouderingsproces tegen[2]. Gebaseerd op de hoeveelheid antioxidanten, zijn biologische groenten en fruit maar liefst 20 tot 40% gezonder! Echter kan je argumenteren dat je voor hetzelfde geld ook gewoon meer conventionele groenten en fruit kan kopen. Ja dat klopt, maar mensen kiezen niet enkel biologische voeding voor de gezondheid. Hoe zit het daarnaast met de veiligheid?

Veiligheid

biologische versus conventionele landbouw

Welnu, het blijkt dat conventionele gewassen twee keer zoveel van het giftige zware metaal cadmium bevatten en aanzienlijk meer schadelijke pesticiden [3]. Veel van deze pesticiden zijn reeds 25 jaar geclassificeerd als vermoedelijk kankerverwekkend. Daarnaast zijn er meer dan 100 studies die pesticiden linken aan een groter risico op de ziekte van Parkinson [4]. Ook stikstofconcentraties blijken aanzienlijk hoger in conventionele gewassen en worden in sommige studies gelinkt aan een verhoogd risico op bepaalde kankers zoals maagkanker.

Nuancering

ratatouille-pasta-6

We eten met zijn allen te weinig groenten en fruit, slechts 2 tot 5% van de Belgen en Nederlanders eet voldoende groenten en fruit. We kunnen veel meer kankergevallen voorkomen door het eten van meer groenten en fruit, dan door het overschakelen naar biologisch. De enorme gezondheidsvoordelen van groenten en fruit overstijgen de risico’s. Maar waarom een risico accepteren als je ook biologisch/organisch kan kiezen?

Zelf probeer ik biologische voeding te kopen waar mogelijk, maar ik laat zorgen over pesticiden mij niet weerhouden om zoveel mogelijk groenten en fruit te eten als ik kan. Ten minste de helft van je bord mag gevuld zijn met groenten. Voeg groenten overal aan toe, hoe meer, hoe liever. Een bonenburrito is gezond, en nog gezonder met vele groentjes erbij. In plaats van spaghetti met tomatensaus, maak je een spaghetti met tomatensaus en heel veel lekkere groenten.

Dus neem steeds die extra veggiestap en laat je favoriete groenten niet in de steek!

Vele vriendelijke veggiegroetjes!

Tine

Bronnen

[1] Smith-Spangler, Crystal & L Brandeau, Margaret & E Hunter. (2012). Are Organic Foods Safer or Healthier Than Conventional Alternatives? Annals of internal medicine. 157. 348-66. 10.7326/0003-4819-157-5-201209040-00007.

[2] Olsson, Marie & Andersson, Staffan & Oredsson, Stina & H Berglund, Rakel & Gustavsson, Karl-Erik. (2006). Antioxidant Levels and Inhibition of Cancer Cell Proliferation in Vitro by Extracts from Organically and Conventionally Cultivated Strawberries. Journal of agricultural and food chemistry. 54. 1248-55. 10.1021/jf0524776.

[3] Baranski, Marcin & Średnicka-Tober, Dominika & Volakakis. (2014). Higher antioxidant and lower cadmium concentrations and lower incidence of pesticide residues in organically grown crops: A systematic literature review and meta-analyses. The British journal of nutrition. 112. 1-18. 10.1017/S0007114514001366.

[4] Kamel, Freya. (2013). Paths from Pesticides to Parkinson's. Science. 341. 722-723. 10.2307/23491328.

How 2 be healthy - Logo 1_nieuw_200 pixels

Gratis how2bevital E-book!

Onze beloftes Nieuw 2018

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?

How2behealthy

3 months 1 week ago

HOW2BEVITAL E-book: GRATIS 5 effectieve vitaliteitstips! TAG iemand die volgens u baat bij deze tips zal hebben! https://how2behealthy.us11.list-manage.com/subscribe?u=2ff371a2a4dda0164d7e6ae77&id=bef03b88fb