fbpx
+31(0)438524375
welkom@how2behealthy.nl

Vitaal blijven? Voorkom insulineresistentie

How2behealthy > Nieuws > Vitaal blijven? Voorkom insulineresistentie

Vitaal blijven? Voorkom insulineresistentie

Insulineresistentie is levensgevaarlijk? Waarom? Laten we eerst bij het begin beginnen.

Een gezonde suikerstofwisseling is de basis van een goede gezondheid. Het hormoon insuline speelt hierin een cruciale rol. Insuline is het hormoon dat als kruiwagen fungeert om glucose (bloedsuiker) uit het bloed te transporteren naar de lichaamscellen waar ze als brandstof dient of wordt opgeslagen in de vorm van vet. Insuline is als het ware de sleutel die de deur naar de cellen opent. Als we voeding nuttigen met veel (snelle) koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel snel, met als gevolg een grote insuline aanmaak.

Vermoeidheid en/of overgewicht door insulineresistentie

Wanneer insuline snel en herhaaldelijk stijgt binnen een langere periode, dan worden de lichaamscellen (lever, spier en vetcellen) steeds minder gevoelig voor het hormoon insuline. Belangrijke oorzaken zijn o.a. een onevenwichtige voeding met hoge glycemische index/lading, langdurig lijnen, chronische stress en gebruik van medicijnen, erfelijke aanleg en onvoldoende lichaamsbeweging

Om te zorgen dat de cellen toch glucose opnemen gaat de alvleesklier steeds meer insuline afgeven. De vetcellen blijven het langst in staat om glucose op te nemen en nemen dus veel meer glucose op.  Daarom worden insulineresistente mensen steeds zwaarder en raken tegelijkertijd vermoeid.
De vetophoping in de buikstreek neemt met name toe, omdat dat vetweefsel de grootste stofwisselingsactiviteit heeft, versterkt doordat insuline de vetafbraak remt. Uiteindelijk raakt de alvleesklier uitgeput en is de insulineproductie onvoldoende om de insulineresistentie de baas te blijven. Diabetes type 2 steekt dan de kop op. Er zijn zelfs onderzoeken die een link zien tussen alzheimer en insulineresistentie. Alzheimer wordt dan diabetes type 3 genoemd. De hersens nemen steeds moeilijker suiker op met (in)direct plaquevorming tot gevolg.

Bent u insulineresistent?

Hyper-insulinisme (te grote aanmaak van insuline) ook wel insulineresistentie genoemd is aanwezig bij de overgrote meerderheid van mensen met overgewicht en is een belangrijke oorzaak van het metabool syndroom oftewel stofwisselingssyndroom.

De belangrijkste klacht is vermoeidheid overgewicht en een toename van de middelomvang. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig zijn van hyperinsulinisme.

Insulineresistentie bevat verder kenmerken als: vermoeidheid, trek in koolhydraten, gewrichtsklachten, oedeem, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en triglyceriden waarden, veel plassen en last van maagzuur.

Wat bevordert insulinegevoeligheid?

Deze tips bevorderen de insulinegevoeligheid. Let wel insulineresistentie is omkeerbaar maar niet voor 100%. Voorkomen is beter dan genezen!

  • Matig intensief sporten of HIIT training
  • Gebruik dagelijks 1 theelepel ceylonkaneel. Dit kan de bloedsuikerspiegel tot 25% verlagen en vermindert de resistentie;
  • Gebruik van de volgende supplementen: chroom, vitamine D3 (tenminste 1000ie per dag), vitamine B complex, mangaan, zink, selenium, vanadium, reservatrol, Alfa-liponzuur, vitamine C en curcuma;
  • Nuttig voedselrijk aan omega 3 (vis, walnoten, lijnzaad) en omega 9 (avocado's en olijfolie);
  • Voeg 1 eetlepel appelazijn of citroensap toe aan het eten.
  • Regelmatig vasten. Bv. 1 dag in de week;
  • Nuttig voldoende vezels (30 gram per dag), tenminste 2 stuks fruit en minstens 300-400 gram groente per dag.

Wat bevordert insulineresistentie?

Deze tips voorkomen dat u resistent wordt

  • Matig zuurvormende voeding (vlees, granen, vis, geraffineerde suikers);
  • S'middag en s'avonds koolhydraatrijke voeding nuttigen. Direct na het ontwaken en sporten is je glycogeen voorraad het laagst en het beste moment om koolhydraatrijke voeding te nuttigen;
  • Vermijd chronische stress;
  • Stop met diëten en lijnen!
  • Mijd overmatig gebruik van alcohol
  • Mijd overmatig gebruik van medicatie (in overleg met uw arts)
  • Mijd te grote eiwit inname.
  • Sla geen maaltijden over
  • Nuttig zo weinig mogelijk transvet (namaakvet): voorbeelden zijn margarine, calve pindaas en snoepgoed. Transvet zit verstopt in ongeveer 50% van alle supermarktproducten.
  • Matig gebruik van dierlijk verzadigd vet.
  • Matig zuurvormende voeding (vlees, granen, geraffineerde suikers etc.)
  • Rook niet.

Insulinegevoelig worden & blijven

"Waarom kan de een alles eten en val ik maar niet af"?

U begrijpt nu één van de (hoofd)oorzaken. Wilt u gezond en slank blijven dan doet u er goed aan om bovenstaande tips ter harte te nemen. Hiermee zal uw lichaam beter op voeding reageren en kunt u blijven genieten....ook als het een keer iets minder gezond is!

Helaas bevorderen veel voedingsproducten onopgemerkt insulineresistentie doordat er (verborgen) suiker, transvet en chemische toevoegingen in verstopt zitten. Denkt u gezond te eten, maar heeft u toch klachten, dan is het raadzaam om hulp te zoeken en te leren etiket lezen! 

Recent nieuws

vitaliteit tips

Gratis vitaliteit tips in uw mailbox?

Contact

Hoofdkantoor:
Brouwersweg 100

6216 EG Maastricht

+31 (0)438524375

+31 (0)625004192

info@how2behealthy.nl