Ik kan maar niet afvallen - insulineresistentie

Afvallen? Voorkom insulineresistentie!

Ik kan maar niet afvallen - insulineresistentie

Binnen Cure4Life Maastricht | How2behealthy zien we dat het voorkomen en behandelen van insulineresistentie cruciaal is.

"Waarom"? Laten we eerst bij het begin beginnen.

Een disbalans van hormonen is een van de hoofdoorzaken van overgewicht. Het hormoon insuline speelt hierin een cruciale rol. Insuline is het hormoon dat als kruiwagen fungeert om glucose (bloedsuiker) uit het bloed te transporteren naar de lichaamscellen waar ze als brandstof dient of wordt opgeslagen in de vorm van vet. Insuline is als het ware de sleutel die de deur naar de cellen opent.


Overgewicht door insulineresistentie

Wanneer insuline snel en herhaaldelijk stijgt binnen een langere periode, dan worden de lichaamscellen (lever, spier en vetcellen) steeds minder gevoelig voor het hormoon insuline. Belangrijke oorzaken zijn o.a. een onevenwichtige voeding met hoge glycemische index/lading, langdurig lijnen, chronische stress en gebruik van medicijnen, erfelijke aanleg en onvoldoende lichaamsbeweging

Om te zorgen dat de cellen toch glucose opnemen gaat de alvleesklier steeds meer insuline afgeven. De vetcellen blijven het langst in staat om glucose op te nemen en nemen dus veel meer glucose op. Daarom worden insulineresistente mensen steeds zwaarder. De vetophoping in de buikstreek neemt met name toe, omdat dat vetweefsel de grootste stofwisselingsactiviteit heeft, versterkt doordat insuline de vetafbraak remt. Uiteindelijk raakt de alvliesklier uitgeput en is de insulineproductie onvoldoende om de insulineresistentie de baas te blijven. Diabetes type 2 steekt dan de kop op.

Ben jij insulineresistent?

Hyper-insulinisme (te grote aanmaak van insuline) ook wel insulineresistentie genoemd is aanwezig bij de overgrote meerderheid van mensen met overgewicht en is een belangrijke oorzaak van het metabool syndroom

De belangrijkste klacht is overgewicht en een toename van de middelomvang. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig zijn van hyperinsulinisme.

Insulineresistentie bevat verder kenmerken als: vermoeidheid, trek in koolhydraten, gewrichtsklachten, oedeem, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en triglyceriden waarden, veel plassen en last van maagzuur.


Do's and Don'ts

Do's – bevordert insulinegevoeligheid

Don'ts – bevordert insulineresistentie

Sporten: wandelen maar liever nog HIIT training ( blz 51)

Roken

Ceylonkaneel: ca 1 tl per dag kan de bloedsuikerspiegel tot 25% verlagen

Eten margarine/halvarine (vertraagt insuline response)

Chroom

Te grote eiwitinname

Voedsel rijk aan omega-3 (vis, lijnzaad, walnoten) & omega 9 (olijfolie)

Transvetten en teveel dierlijk verzadigd vet

Voeg 1 el (appel) azijn of citroensap toe aan je eten

Maaltijden overslaan

Vitamine D: 1000-2000 ie per dag

Matig zuurvormende voeding (vlees, granen, vis, geraffineerde suikers)

Voldoende vezels per dag (ca 30 gram)

S'middag en s'avonds koolhydraatrijke voeding nuttigen. Direct na het ontwaken en sporten is je glycogeen voorraad het laagst en het beste moment om koolhydraatrijke voeding te nuttigen

Regelmatig vasten: bv. 1 dag in de week

Chronische stress

Gember(poeder) of eten van curcuma (max 3 gram per dag)

Langdurig lijnen

Aanvulling overige nutrienten: vitamine B complex, mangaan, zink, selenium, vanadium, reservatrol, Alfa-liponzuur, vitamine C

Overmatig medicatiegebruik (overleg altijd met een arts)

Voldoende groente (300 gram per dag) en fruit (2 stuks per dag)

Overmatig alcoholgebruik: 1 glas alcohol per dag maakt wel insuline gevoeliger


Insulinegevoelig worden & blijven

"Waarom kan de een alles eten en val ik maar niet af"?

U begrijpt nu één van de (hoofd)oorzaken. Wilt u gezond en slank blijven dan doet u er goed aan om bovenstaande tips ter harte te nemen. Hiermee zal uw lichaam beter op voeding reageren en kunt u blijven genieten....ook als het een keer iets minder gezond is!

Laat voeding uw medicijn zijn en medicijn uw voeding!

How 2 be healthy - Logo 1_nieuw_200 pixels
Onze beloftes Nieuw 2018

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?

How2behealthy

5 months 3 weeks ago

HOW2BEVITAL E-book: GRATIS 5 effectieve vitaliteitstips! TAG iemand die volgens u baat bij deze tips zal hebben! https://how2behealthy.us11.list-manage.com/subscribe?u=2ff371a2a4dda0164d7e6ae77&id=bef03b88fb