bouillon

Zelf bottenbouillon maken

Een tijdje geleden ontdekte ik een nieuw soort ‘powerfood’: Bottenbouillon. In Maastricht werd ‘the Broth Bar’ geopend. Een eetzaak waar je onder andere bottenbouillons kunt nuttigen. Ik werd nieuwsgierig. Op internet werd het de hemel in geprezen. ‘Bottenbouillon, de heler van het lichamelijk kwaad’. Dat wekte uiteraard mijn interesse. En dus ging ik me, na een kop heerlijke bottenbouillon bij ‘the Broth Bar’ er in verdiepen.

Bottenbouillon is gemaakt van, zoals de naam al zegt, botten. Dit kunnen runderbotten maar ook botten van gevogelte zijn. Zolang de dieren maar goed hebben kunnen scharrelen, natuurlijke voeding (zoals gras en heide, geen kunstmatige brokken) en geen medicatie hebben gekregen. Als je vlees eet van een dier dat antibiotica heeft gehad, krijg jij dat ook in een bepaalde vorm binnen. Als je met regelmaat vlees van dieren die behandeld zijn met antibiotica eet, kun je een resistentie ontwikkelen. En dat wil je natuurlijk voorkomen!

Daarnaast is bottenbouillon al eeuwenoud! Je voorouders maakten bouillon van de voeding die ze over hadden. Groenteschillen en botten die over waren van het dier dat ze gegeten hadden. Als vroeger een koe geslacht werd, gebruikte de familie de hele koe. Weggooien deed men niet, alles werkt gekookt. Botten kun je niet eten, dus werd er bouillon van getrokken. Een proces dat wat tijd in beslag neemt. Een goede sterkte runderbouillon moet namelijk minstens 24 uur trekken. Tegenwoordig neemt men zich er de tijd niet meer voor en gebruiken de meesten bouillonblokjes. Doodzonde!

Foto runderbotten

 

Wat maakt bottenbouillon nou zo gezond?

 Gewoonweg door alle stoffen die er in zitten. Bottenbouillon zit boordevol mineralen en vitamines omdat je niet alleen de botten in de bouillon laat trekken, maar er ook groenten en kruiden in doet, zoals wortel, knoflook, selderij, peterselie, noem het maar op.. Je kunt alle kant op. Daarnaast bevat bouillon ook nog gelatine en collageen die enorm belangrijk zijn voor ons bindweefsel en de slijmvliezen in onze darmen. Die komen trouwens alleen in de bouillon als deze lang gesudderd heeft. Kortom, bottenbouillon is een goede aanvulling op onze darmen, huid, nagels, haar, botten en gewrichten. Ook ons immuunsysteem krijgt er een heerlijke opkikker van. Last but not least, bottenbouillon is laag in calorieën en makkelijk te bewaren in de vriezer.

Maar hoe maak je dat nu klaar, zo’n bottenbouillon? Eerlijk gezegd wist ik dat ook niet, maar door wat research te doen online, heb ik besloten om het gewoon te maken. De runderbouillon dan, omdat ik gehoord heb dat kippenbouillon nog wel eens ‘stuk’ wilt gaan en daardoor mislukt. Ik vind mezelf geen held in de keuken, dus besloot ik om voor safe te gaan. Maar wie weet maak ik binnenkort toch eens kippenbouillon hoor ;-).Op naar de slager voor gezonde runderbotten. Thuis ben ik direct aan de slag gegaan. Meer dan 24 uur heb ik mijn bottenbouillon laten sudderen. Wat was hij lekker!! Hij smaakt anders dan de bouillon van ‘The Broth Bar’, maar die dames doen dan ook echt toveren met hun soepjes. Wil jij ook bottenbouillon maken? Volg dan dezelfde stappen die ik ook gedaan heb.

De eerste stappen

Stap 1: Neem wat botten. Pak gerust ook met merg en gewrichten vanwege de gelatine die dan vrij komt. Doe ze in een grote ketel en schenk hier een scheutje appelazijn bij. Doe er water bij laat deze ketel een uurtje staan, zodat de azijn de mineralen goed uit de botten kan trekken. Zo krijg je optimaal alle stoffen die je nodig hebt in je bouillon. Ondertussen was je alle groenten die je in je bouillon wilt. Je hoeft het niet te schillen, maar het kan wel. Snij de groenten eventueel in grove stukken. De groenten gooi je nog niet in de ketel bij de botten. Hou ze nog even apart.

Stap 2: Uurtje voorbij? Fire it up! Breng alles aan de kook. Ik heb een inductiekookplaat en heb het vuur op standje power gezet. Als het goed begint te koken, verschijnt er een flinke schuimlaag boven op de kokende bouillon. Met een zeef schep je deze schuimlaag van de bouillon af. Dit doe je totdat er geen schuim meer is. Op internet staat geschreven dat deze schuimlaag niet lekker is, dus ook ik heb hem voor de zekerheid eraf geschept.

Foto bottenbouillon zelf

Vervolgens...

Stap 3: Alle schuim weg? Zet dan nu het vuur laag. Heel laag. Ik had mijn vuurtje op standje 2 gezet. Zo bleef het heel zachtjes pruttelen. Vanaf nu begin je ook te tellen qua tijd. Dus zet je hem om 12.00u ’s middags op, dan is hij 12.00u de volgende dag klaar. Je mag nu ook de groenten en kruiden erbij gooien. Ik heb er knoflook, wortel, selderij, zwarte peper, Keltisch zout en laurierblad bij gegooid. Dit zijn vrij ‘zachte’ smaken vind ik zelf. Natuurlijk kun je zelf naar eigen smaak je groenten en kruiden erin doen. Met scherpe kruiden zou ik persoonlijk wachten zoals rode peper of Cayenne. Dit omdat de smaak te intens kan worden door het pruttelen. Als je een pittig bouillonnetje wilt, kun je beter vlak voordat je de bouillon gaat eten hem pittig op smaak maken. Voor nu, deksel op de ketel en wachten. Controleer regelmatig of er nog genoeg water in zit en of het vuur nog aan is. Mijn kookplaat schakelt zich namelijk om te zoveel uur uit. Een geluk dat ik daar achter kwam, anders had ik ’s nachts mooi gezeten.

Stap 4: Heb je de bouillon minimaal 24 uur laten pruttelen? Hou voor ogen dat hoe langer de bouillon pruttelt, hoe intenser de smaak. Ik weet dat er koks zijn die hun bottenbouillon wel 72 uur (!) laten brouwen. Persoonlijk vind ik een dag het minimum. Proef er vooral aan of hij op smaak is. Vind je hem lekker, dan pak je hem van het vuur. Heb je het idee dat de smaak nog intenser kan, dan laat je hem nog even door gaan. Zeggen je smaakpapillen ja? Laat de bottenbouillon afkoelen. Echt totdat hij helemaal ijskoud is. Je ziet nu dat er een vetlaag op de bouillon drijft. Als deze hard genoeg is, schep je hem zo met een lepel eraf. Daarna neem je een zeef en giet je de bouillon erdoor. Alle groenten, knoflooktenen, laurierbladen en botten blijven in de zeef zitten. Ook het vlees dat aan de botten zat. Ik heb er zelf voor gekozen om deze fijn te snijden en door de bottenbouillon te mengen. Maar je mag het eruit laten.

Foto bouillon Broth Bar

En klaar is je bottenbouillon!

Je kunt je bouillon 2 go drinken in een thermobeker in plaats van koffie of gewoon in een kom met lekker wat courgetteslierten of een stoofpotje erin maken of quinoa met de bottenbouillon koken. Je kunt eigenlijk alle kanten op. Als ontbijt om je dag goed te starten na een hevig avondje stappen of als je een ziek bent om op krachten te komen of gewoon als lunch. Het maakt niet uit. Bottenbouillon kan altijd.

 

Zoals ‘The broth bar’ zegt: ‘In broth we trust!’.

How 2 be healthy - Logo 1

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?

Linda in balans

1 month 1 week ago

Op veler verzoek hier het recept! Nodig: 75 gr ontpitte dadels, 50 gr (gemengde) noten, 75 gr boekweitvlokken, 25 gr honing, 40 gr biograsroomboter, 2 el water en 50 gr…