Verborgen suikers en hun sluipnaam

Niet alleen onze muziek kan soms mierzoet zijn, ons eten is dat ook. Vroeger was suiker een ‘luxe’ artikel. Tegenwoordig zit het overal in. Ik spreek natuurlijk niet over de suikers die van nature in voeding zit, zoals bij banaan, dadels of granen. Ik spreek over toegevoegde suikers. Laatst wilde mijn man goed doen. Hij wilde een soep voor me meenemen. ‘Biologische soep. Lekker en gezond’ prijkte op de verpakking. ’Laat me maar eens naar de ingrediënten kijken’. Vol trots zei hij: ’Die heb ik al gecheckt! Er zit geen suiker in!’. Ik vertrouw normaal blind op mijn man hoor. Maar op dit vlak is hij soms nog wat onwetend, helaas. Ik kijk met haviksogen op de verpakking en wat zie ik staan: Maltodextrine en fructose. Deze soep gaat er bij mij echt niet in. Er staat niet specifiek SUIKER, maar er staan wel twee ‘verborgen suikers’ op de lijst.

Verborgen suikers

Verborgen suikers zijn suikers met een sluipnaam. Maar waarom gooien we zoveel suikers in de voeding? Allereerst komt dit vanuit de oertijd. Toen we nog alles moesten verzamelen en jagen voor ons vlees. Als we wilden weten of iets ‘safe’ was om te consumeren, dan deden we dat door te proeven. Bitter was fout, zoet was goed. Dat wij dol zijn op zoete producten, komt dus vanuit een gevoel dat stamt van onze voorouders. Er is niets mis met een oer-gevoel. Het is alleen wel zaak, dat we inmiddels niet meer in de oertijd leven. We niet meer met pijn en boog of speer hoeven te jagen voor een stukje vlees. We naar een winkel gaan en daar al ons eten kopen. Daar gaat het voor de tweede keer mis. Toen we nog echt moesten ‘werken’ om überhaupt te kunnen eten, verbrandden we veel meer. Nu lopen we vanuit kantoor naar de supermarkt en gooien we ons bakje eten in de magnetron. Ping, klaar!

Houdbaarheid

De tweede reden waarom er (verborgen) suikers in zitten is onder andere de houdbaarheid. Juist omdat we alles kopen in de supermarkt en producten niet direct verkocht en/of geconsumeerd worden, hebben voedselproducenten gewerkt om hun voeding langer houdbaar te krijgen. Het is simpel. Hoe langer houdbaar, hoe slechter het is.  Kijk voor de lol maar eens bij die producten en tel maar eens hoeveel conserveringsmiddelen daarin zitten. Maar hoe weet je nu of er geen verborgen suiker inzit? Etiketten lezen. Ik ga je vertellen waar je op moet letten. Ik ga hier natuurlijk niet alle 100 verborgen suikers neerzetten. Daar schiet niemand iets mee op. Ik ga je vertellen wat de meest voorkomende schuilnamen van verborgen suikers zijn en waar je op moet letten, mocht je een voor geproduceerd product willen eten.

Stroop, Siroop

Alle producten die eindigen op –stroop of –siroop ( syrup in het Engels) moet je mijden. Dat zijn namelijk allemaal producten gemaakt uit suiker of ze bevatten heel veel suiker. Denk hierbij Ahornsiroop (Maplesyrup) of Bietenstroop, Dadelstroop, Frustosestroop of Esdoornsiroop. In Amerika is momenteel een heksenjacht aan de gang op de Corn Syrup oftewel Maisstroop. Dat wordt in heel veel frisdranken en andere typisch Amerikaanse producten gebruikt. Er is daar met klem de voedselproducenten gevraagd de Corn Syrup te vervangen. Wat daarvoor in de plaats komt? Ik hou mijn hart vast.

Malt of Maltose

Nu je weet dat je alle woorden met suiker (bastaardsuiker, kandijsuiker enz.), stroop en siroop moet mijden, komen we nu aan bij de wat meer gecompliceerde namen. Een van de verborgen suikers die ik vaak tegenkom is Maltodextrine. Dit is suiker gecombineerd met zetmeel. Merendeel zit dit in sportvoeding, omdat het wat trager de suikers afgeeft. Maar zolang jij geen marathons gaat rennen, heb je absoluut niets aan deze stof. Ik kom het vooral tegen in soepen en pastasauzen. Kom je namen tegen die hierop lijken zoals Malt of Maltose, vooral laten staan!

Sap concentraat

Nog een grote fout die mensen maken is producten kopen met sap concentraat. We weten dat sap al een concentratie is van de vrucht. In sap is het suikergehalte dan ook hoger, dan in de vrucht zelf. Ik hoef je dan ook niet te vertellen wat er in de concentratie van sap zit. Juist ja, nog meer suikers. Begrijp me niet verkeerd. We hebben ook suikers nodig om te kunnen functioneren. Maar wist je dat de gemiddelde Nederlander 12 suikerklontjes per dag binnen krijgt! Sap concentraat kom je met name tegen in de kant-en-klare smoothies en vruchtensapjes. Ook dit rek moet je wat mij betreft het snel voorbij lopen!

Honing

En dan komen we bij honing. Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, want hoort dit in de categorie verborgen suikers of niet? Ja en nee. Het ligt er wel aan welke honing je neemt. Neem jij de verhitte versie uit de super, dan heb je pure suiker. Neem jij koud geslingerde en rauwe honing van de imker ben je beter bezig (ook in verband met de goede bestandsdelen) dan andere suikers.

Knowledge is power

Ik weet het, het is veel en verwarrend allemaal. Door de bomen zie je het bos niet meer. Al die informatie die op je af komt. Ik wist ook niet wat me overkwam. En toen ik naging hoeveel suiker ik wel niet op een dag consumeerde. Ongelooflijk! Ik ben het gaan tellen. Vroeger at ik met gemak 40 suikerklontjes op een dag. En dat was nog zonder te snoepen! Gelukkig ben ik me daar bewust van geworden. Als je je levensstijl wilt veranderen net zoals ik, is het verstandig om te beginnen met de verborgen suikers te verbannen. Lees etiketten! We hebben bijna allemaal een gsm met internet. Twijfel je over een product, google de naam en je weet meteen wat je koopt. Knowledge is power.

How 2 be healthy - Logo 1

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?