Musthaves voor een gezonde leefstijl

Zoals jullie weten ging bij mij in augustus 2015 de knop om. Ik wilde afvallen. Ik kon niet meer. Ik was op, gebroken en veel te zwaar. Bijna 125 kilo, schoon aan de haak. Het ging niet meer. Elke dag was een gevecht. Moeder en echtgenote zijn was een enorme opgave. Ik was er klaar mee! Ik moest en zou veranderen. Ik paste mijn eten aan en ging calorieën bijhouden in een speciale app.  Afvallen ging super, totdat ik op een punt kwam dat ik nog amper at en ook amper afviel. Dat was behoorlijk frustrerend. Deed ik niet genoeg mijn best?

Wist ik veel dat ik helemaal verkeerd bezig was. Afvallen is niet alleen je voeding aanpassen. Het is je hele mindset, je leefstijl, je alles.. Dat is precies wat ik gaandeweg geleerd heb. Stapje voor stapje mede dankzij Cure4life. Niet alleen is mijn voeding aangepast, maar ik heb ook geleerd wat gezonde voeding is, hoe je het beste gezond beweegt maar ook alles er omheen. Voeding is namelijk de basis! Dat heeft dus uiteindelijk geresulteerd in die 50 kilo gewichtsverlies en nog steeds ben ik bewust bezig met mijn gezonde leefstijl.

nieuwe blog linda in balans

Om jullie op weg te helpen verklap ik mijn ‘musthaves voor een gezonde leefstijl’. Sommigen van jullie genereren al een gezonde leefstijl, maar willen weten hoe ik dat volhou of worstelen dagelijks om hun weg te vinden hierin. Anderen weten helemaal niet waar te beginnen. Laat mij jullie helpen en inspireren, want dat doe ik toch echt het allerliefste 😊.

Wat heb je nodig?

First things first! Aangezien je veel tijd gaat doorbrengen in de keuken, is het wel zo fijn als dit prettig gebeurd. Ik heb het over goede pannen zonder giftige anti-aanbak laag, scherpe messen en andere keukenmiddelen zijn een pre! Denk hierbij aan spiraalsnijders, foodprocessors, slowcookers, grills en niet te vergeten een degelijke oven. Dus goede keuken(hulp)middelen zijn een mooie investering in je gezonde leefstijl.

Ik heb een enorme hekel aan foodwaste. Daarmee bedoel ik niet dat je je bord altijd moet leeg eten ook als je vol zit. Ik bedoel hiermee alle ‘ongebruikte voeding’ dat de prullenbak invliegt. Stukken groenten, kletsjes kaas en propjes vlees bijvoorbeeld. Ik vries alles in! Een (grote) vriezer is belangrijk. Niet alleen voor alle ‘leftovers’, maar ook om wederom die bereiding van maaltijden te vereenvoudigen. Ik vries bijvoorbeeld bij voorhand al porties bloemkoolrijst, broccolirijst, courgetteslierten, zoete aardappelslierten in. Zelfs suikervrije koekjesdeeg, runderbotten, bottenbouillon en andere soepen liggen in het vriesvak. Met regelmaat kook ik een dubbele portie. Een deel eet ik op, het andere deel verdwijnt in de vriezer. Niets is zo handig om laat of vermoeid thuis te komen en binnen een kwartiertje je voedsel op tafel te hebben staan. Geloof me, bij de snackbar sta je vaak langer te wachten.

linda balans

Ga je een degelijke vriezer halen of heb je er misschien al een? Denk dan ook gelijk aan diepvrieszakjes, (weck)potjes of bakjes om je voedsel in op te slaan. Wel zo handig, anders sta je nog voor niets voorbereidingen te maken 😉.

Vervolgens..

Het eten dat je gaat maken: Koop voedsel zoveel mogelijk biologisch en onbewerkt. Maar gebruik gezond verstand. Biologische suiker is nog altijd suiker en dat is gewoon niet goed voor je lijf. Simpel. Zorg dat je eten hebt waar je voor moet werken. Voedsel dat *ping* uit de magnetron komt kan gewoon niet gezond zijn. Je lichaam is als een auto. Heb jij een benzineauto en gooi je er goedkope benzine of zelfs diesel in, gaat je auto niet ver komen. Hij verbruikt veel meer brandstof, gaat stinken of valt zelfs uit. Datzelfde geld voor je lichaam. Eet je verkeerde voeding ga je sneller moe worden, winden laten (en dus stinken) en val je uit (lees: je wordt ziek). Funest voor je gezonde leefstijl! Maak een bewuste keuze!

Al mijn eten bereid ik in kokosolie. Dit is een gezonde olie om in te bakken en braden. Daarnaast heeft kokosolie een veelzijdige functie qua gebruik. Ik heb er al eerder een blog over geschreven. Misschien vind je het leuk om deze (nog) eens te lezen.

From the inside out

We willen natuurlijk niet alleen gezond zijn, ook de buitenkant moet goed uitzien. Zou het niet enorm zonde zijn als je alles wat je in je lijf stopt biologisch en verantwoord zou zijn, maar alles wat je op je huid smeert vol met parabenen zitten. Je innerlijke gezondheid is vaak af te lezen aan de buitenkant. Je huid is ook een orgaan, dus die verdiend net zo veel aandacht als je binnenzijde. Bij een gezonde leefstijl past dan ook het best beautyproducten met natuurlijke bestandsdelen, zonder parabenen en andere rommel. Denk hierbij aan producten van Mad Hippie , Weleda of Alverde. Voorheen gebruikte ik ook Nivea en Garnier. Ik kreeg plekjes op mijn huid en kon het steeds slechter verdragen. Nu ben ik overgestapt op natuurlijke producten. Ik heb lipgloss, mascara, reinigingswater van Alverde. Daarnaast gebruik ik creme en tandpasta van Weleda. Tandpasta zonder fluoride, omdat dit giftig is voor ons lichaam. Het maakt namelijk de weg vrij voor o.a. aluminium om terecht te komen in de hersenen. Mensen met onder andere Alzheimer hebben te veel metalen in de hersenen. Dat vooruitzicht wil ik niet hebben. Jij toch ook niet?

tandpasta

Terug naar de keuken. Als ik een bepaalde lade optrek, kom je allemaal kruiden tegen. Van Keltisch zout tot zwarte peper en van Kurkuma tot oregano. Kruiden zijn de medicijnen van de oudheid. En tegenwoordig hebben ze nog steeds een ondersteunende werking. Als ik last heb van mijn maag, gebruik ik gember. Voel ik me wat kwakkelig, zorg ik dat ik wat extra knoflook erdoor gooi. Heb ik een ontsteking of griep, maak ik van kokosolie, kurkuma en zwarte peper wat gouden pasta . En zo zijn er nog meer kruiden die je gezondheid kunnen ondersteunen. Elke keer als ik ontbijt met yoghurt, gooi ik een flinke snuf Ceylonkaneel erdoor. Niet alleen is dit lekker, ook helpt het mijn bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Kruiden zijn dan ook onmisbaar in de verandering naar een gezonde leefstijl.

Zout

Vervang trouwens je keukenzout door Keltisch Zeezout. Dit zout ziet er een beetje ‘gek’ uit. Het is grof en grijs, maar zit boordevol mineralen en sporenelementen. Een geweldige aanvulling op je gezondheid. Ik geloof erin als eeuwenoude stammen vroeger op maandenlange kruistochten gingen speciaal om dit zout te halen, dat toch wel wat wilt zeggen. Daarnaast vind ik persoonlijke Keltisch Zout veel lekkerder. Als ik voedsel eet dat gezouten is met keukenzout, drink ik me ’s avonds een ongeluk. Zo’n dorst krijg ik ervan. Ook vind ik gewoon zout scherp en voel ik altijd een prikkeling op mijn tong. Niet prettig. Bij Keltisch Zeezout heb ik daar absoluut geen last van. Het is een lekkere smaakmaker zonder zuippartijen naderhand. Ook reageert je lichaam 10 x beter op dit zout dan op gewoon zout.

balans

Niet alle goede stoffen halen we uit de gezonde voeding. Sommige bestandsdelen moeten we van buiten onze voedingsbron halen. Dan zijn goede supplementen een must. En met goede supplementen bedoel ik niet de vitaminepilletjes van de Etos of Kruidvat. Want die zitten vol met chemische vulmiddelen. Kies voor natuurlijke voedingssupplementen. Als je jouw gezonde leefstijl compleet wilt maken, mag een supplement als Spirulina of Chlorella niet ontbreken. Dit is namelijk een alg dat niet door ‘gewone’ voeding in ons lichaam komt. Maar het is een zeer krachtige antioxidant waar jouw lijf wel de vruchten van plukt. Het helpt bij de aanmaak en afbraak van cellen. Daarnaast is Chlorella extreem ontgiftend en zorgt het ervoor dat alle giftige stoffen die bij normale consumptie ons lichaam binnen dringen, makkelijk(er) ons lichaam kunnen verlaten. Een echte superfood! Ik gebruik het al tijden. Onmisbaar als je gezonder wilt gaan leven.

En verder..

is het eigenlijk simpel. Zorg voor een fiets (en dat je deze ook vaker gebruikt om je te vervoeren). Kijk voor goede schoenen en trek ze aan om te gaan wandelen. Koop makkelijke (sport)kleding en waag je eens een rondje op de sportbaan of neem eens een kijkje bij een sportclub. Ga bewegen! Neem de trap, de fiets of de benenwagen. Kleine stapjes, groot resultaat. Maar, hou het leuk. Ga je niet focussen op hoeveel calorieën je verbrandt, maar kijk hoe leuk je vindt om te bewegen.  Gooi je Fit bit in de la en geniet van het feit dat jij überhaupt kunt bewegen. Onthoud goed: Voeding is de basis, sport is een leuke bijzaak. Een mens kan niet zonder voeding, wel zonder sport.

Ik hoop, nu je dit gelezen hebt, je enthousiast bent geworden om je eigen leven eens onder de loep te nemen. Gaat het wel goed hoe je nu bezig bent? Moet je misschien dingen aanpassen? Of had je dit nooit zelf zo bekeken of bedacht? Nogmaals, ik wil je helpen om dit zelf te doen.

Get inspire today, just do it tomorrow! 

How 2 be healthy - Logo 1

Onze beloftes

 Meten=weten. We werken resultaatgericht met SMART doelen

 Uw gezondheidsmakelaar: all-inclusive begeleiding inclusief personal coach

 Natuurlijke totaalaanpak gericht op oorzaken

 Gezond van binnen, stralend van buiten. 

  U voelt en ziet er jonger uit

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?