Beweging: de voordelen zijn bijna te mooi om waar te zijn!beweging

Alhoewel we de voordelen van voeding al met al nog groter achten dan beweging, zijn de voordelen van beide enorm. Je kunt je gezondheid volgens wetenschappelijk onderzoek heel positief beïnvloeden door lichaamsbeweging. De 4 grote natuurvolkeren bewegen ook allemaal erg veel en dit leidt tot een betere gezondheid en een langer leven. De meeste Nederlanders hebben een tekort aan beweging.

De voordelen op een rij

Wat zijn precies de voordelen van lichaamsbeweging:

  • Vermindert kans op hart en vaatziekten
  • Helpt je een goed gewicht te handhaven, mede door het in evenwicht brengen van de hormoonbalans
  • Heeft een positieve invloed op het goede en slechte cholesterol
  • Sporten houdt de zogenaamde telomeren langer en vertraagt mede hierdoor veroudering
  • Verlaagt kans op hoge bloeddruk
  • Verlaagt kans op suikerziekte
  • Verlaagt kans op diverse vormen van kanker
  • Vermindert depressie en verbetert je humeur door het aanmaken van endorfines
  • Verbetert je geheugen
  • Houdt je botten sterk en gezond (in tegenstelling tot melk)
  • En nog veel meer

Waarom is sporten zo gezond?

  • Beweging verlaagt ontstekingsactiviteit
  • Hiermee vermindert ook oxidatie activiteit
  • Stress regulatie verbetert
  • De suikerstofwisseling verbetert (maakt je gevoeliger voor het hormoon insuline)

Hoeveel sporten

De Nederlandse norm voor gezond bewegen hanteert verschillende normen per leeftijdsgroep maar 5 dagen van de week minimaal een half uur matig intensief sporten bv. door stevig wandelen of fietsen is zeer gezond! Let wel: topsport is dus niet gezond!

Samen gratis sporten in Maastricht?

Kijk dan eens bij de sportevenementen op MaastrichtSport.

Meer weten? Neem dan contact met ons op! 

Neem een kijkje in onze webshop.