10 tips om je gezonde goede voornemens te laten slagen.

Het heeft eventjes geduurd, maar ik ben er weer met een gloednieuwe blog. De eerste van 2018! Hoe beter dan deze keer de goede voornemens als onderwerp te gebruiken. De voornemens naar een gezonde levensstijl. Want 90% van deze goede voornemens gaan over verbeteren van de levensstijl: stoppen met roken, afvallen, vaker naar de sportschool of meer bewegen.. Noem het maar op. Allen zijn gericht op onze leefwijze.

Ook ik dacht zo in 2015. Verschil was alleen dat ik net terug kwam van een zonvakantie en niet tijdens de jaarwisseling. Hoe mooi is het dan, als je je goede voornemen dan ook weet te volbrengen? In augustus 2015 maakte ik het voornemen om af te vallen en zo gezonder te gaan leven. In november was ik al 28 kilo lichter! Wat een kick! En het kon niet op.. Een jaar later, november 2016, was ik 50 kilo kwijt en had ik mijn levensstijl compleet omgegooid van ongezond naar gezond. Allemaal dankzij wilskracht en de hulp van mijn consulent van Cure4life Maastricht.

 

Alle veranderingen beginnen natuurlijk bij jezelf. Jij moet de eerste stap zetten. En of je die nu 1 januari, 10 januari of 20 augustus zet, het gaat er nou eenmaal om dat jij er voor gaat. Alle begin is moeilijk, zeker zonder enige informatie of verdieping. Daarom heb ik je tien tips op een rij gezet. Deze tips heb ik gaandeweg zelf ondervonden en heeft mij geholpen. Aangezien ik anderen wil motiveren en stimuleren zelf ook deze verandering door te maken, presenteer ik ze hier op een rijtje. Wel zo makkelijk!

Tip 1: Vertel je directe omgeving over je voornemen.

Wees open over je voornemen en de verandering die je doormaakt. Vertel je directe omgeving waarom je iets niet meer doet of niet meer eet. Vertel ze dat je wilt afvallen of gezonder wilt worden. Leg het ze uit. Zo kunnen ze rekening houden waarom je opeens geen taart meer wilt of geen bier meer drinkt. Ga het gesprek met ze aan. En zeg gewoon eens een keertje NEE. Geloof me, toen ik de eerste keer nee zei, had ik het zwaar. Moeite om de verleiding van dat stuk chocolade dat op tafel stond te weerstaan. Maar hoe vaker ik nee zei en in gesprek ging met mijn omgeving, overtuigd van mijn voornemen, hoe makkelijker het werd. Nu kost het me geen enkele moeite meer. Taart, chocolade, chips.. Zet het maar neer. Ik zal er geen hap van nemen, zonder schuld gevoel. Weet je, die goede voornemens doe je namelijk voor jezelf. Jij wilt of moet veranderen. Kies dan ook voor jezelf.

Tip 2: Drink water.

Drink-water_goed

Vergeet cola, jus d'orange,Cristal Clear, Spa fruit of andere dranken. Water is gewoonweg het allerbeste voor je. Je krijgt er geen dorst van en hydrateert als de beste.Daarnaast heb je water nodig voor celactiviteit in je lichaam, het aan-en afvoeren van stoffen (je plast met een reden), werkt essentieel tegen ziekten en helpt je gewoon goed te voelen. Ons lichaam bestaat voor 75% uit water. Dat moet goed op peil blijven, zodat je fatsoenlijk kunt functioneren. Hoeveel water moet je dan drinken? Iedereen zegt:'Twee liter per dag'. Eigenlijk is dat gewichtsafhankelijk. De formule die ik ervoor hanteer is: 30 ml water per dag x je gewicht. Dus weeg je 100 kilo, dan drink je 3 liter water. Weeg je 50 kilo, dan voldoet 1,5 liter. Praat ik wel over een 'rustige' dag, zonder zweetpartijen en een aangename temperatuur. Ga je sporten of heb je veel gezweet omdat het bijvoorbeeld 30 graden is buiten, zul je je waterconsumptie moeten opschroeven. Vroeger dronk ik absoluut geen water. Yak! Ik dronk 2,5 L sinas per dag. Ik stond er mee op en ik ging er mee slapen. Gevolg: een enorme suikerverslaving. Inmiddels drink ik met gemak 8 glazen a 250 ml water per dag. En in de avond drink ik kruidenthee. Gekookt water met pure kruiden. Lekker als afwisseling.

Tip 3: Drink uit grote glazen.

Meteen aansluitend aan tip 2. Als je dan uitgerekend hebt hoeveel water je moet drinken, is het handig om grote glazen te kopen. Dat drinkt dan een stuk makkelijker weg. Nog beter is water drinken uit kleine flesjes. Daar zit een grotere hoeveelheid water en voor je het weet zit je zo aan een liter water. Dat merk ik altijd op vakantie. Als ik dan in zo'n all-in resort zit op vakantie, krijg je vaak flesjes water te drinken. Voor ik het weet, heb ik 4 lege flesjes voor mijn neus staan en de dag is nog niet eens voorbij. Kijk wat je prettiger vindt: grote glazen of uit flesjes drinken.

Tip 4: Lees etiketten!

Etiketten-lezen

Heel belangrijk en absoluut onmisbaar is het lezen van etiketten. Lees wat er staat op het product dat je koopt of eet. Je zult zien dat er vele verschillen zijn tussen merken en dat er voedingsstoffen in zitten die je niet wilt eten. Denk hierbij aan ongezonde zoetstoffen en E-nummers zoals onder andere Aspartaam (E951), MSG (E621), BHA en BHT (E320), Zwaveldioxide (E220). Je kunt hier serieuze last van krijgen. Ik weet het.. Anderen zeggen dat ik ver ga, maar het is waar. Vroeger als ik Coca Cola dronk, kreeg ik altijd zo'n enorme hoofdpijn. Na een tijdje lag ik de link met cola. Onderzoeken hebben aangetoond dat je van aspartaam behoorlijke last kunt krijgen zoals migraineaanvallen, misselijkheid en duizeligheid. Er zijn zelfs aanwijzingen dat

Aspartaam kankerverwekkend is en er worden verbanden gelegd met diabetes, MS, Parkinson en Alzheimer. Ik ben iemand die dan denkt:'Better safe than sorry!'. Aspartaam heb ik volledig uit mijn dieet verbannen. Ik heb totaal geen een migraineaanval meer gehad. En als ik eens hoofdpijn heb, is dat na een glas water weer afgezakt. Vroeger had ik echt vaak migraine of hoofdpijn. Ik slikte zelfs medicatie omdat ik een tijdje migraine had met verlammingsverschijnselen. Heel akelig allemaal. Nu ben ik er al drie jaar vrij van. Simpel toch? Gewoon etiketten lezen en bewust worden van wat je allemaal in je mond stopt. Mijdt E-nummers zoals aspartaam en je voelt je al een stuk beter. Bereidt alles zo vers mogelijk en je bent al op de goede weg.. De weg om je goede voornemens te volbrengen.

Tip 5: Eet zo onbewerkt en biologisch mogelijk.

Ik zei het al bij tip 4, maar het werkt echt! Als je alles vers bereidt, weet je ook wat je in je mond steekt. Want je maakt het zelf klaar. Jij bepaalt zelf hoeveel zout je op je eten gooit en niet de producent. Juist omdat er zo veel 'rommel' in ons eten zit, is het belangrijk dat je zelf je boontjes dopt of gehaktballen draait. Investeer in je voeding. We zijn zo gewend om alles kant-en-klaar te kopen door de hectiek en werkdruk in het dagelijks leven. Voedselproducenten weten daar prima op in te spelen. De maaltijd verdwijnt in de magnetron, ping en het staat op tafel.Boordevol E-nummers, te veel zout en waarschijnlijk ook nog suiker. Bestandsdelen die je niet gaan helpen afvallen of veranderen van levensstijl. Tot op heden schrik ik er nog telkens van hoeveel stoffen er in ons voedsel gegooid wordt, alleen om het mooier uit te laten zien of langer houdbaar te houden. Tegenwoordig voegen ze glucosestroop toe aan ons vlees. Alleen om de houdbaarheid te verlengen. Of doen ze kaarsenvet op de appels om ze mooier te doen glanzen. Ongelooflijk toch? Eet smakelijk!

Tip 6: Eet je maaltijd vanaf een klein bord.

Misschien heb je er wel eens van gehoord: als je eet vanaf een klein bord, eet je minder, dan vanaf een groot bord. Vele onderzoekers hebben dit onderzocht. En het is waar. Als jij eten opschept op een klein bord, schep je minder op dan van een groot bord. Je ogen zien dat je bord leeg is en wekken daar lichamelijk mee de indruk dat je voldaan bent. Een simpele aanpassing, maar zeer doeltreffend! Ik eet thuis ook alleen nog maar van een klein bord. En als ik dan buiten de deur eet en een groter bord krijg, merk ik dat ik vaak mijn maaltijd 'niet op' krijg. Of dat ik een overvol gevoel krijg. Daaruit merk ik dus dat het effect heeft. Als je dan naar de Ikea rijdt voor grote glazen, neem dan ook maar kleine bordjes mee ;-).

Tip 7: Eet geen varkensvlees.

Vergeet de ham, speklappen en braadworsten. Niet alleen omdat dit vlees enorm bewerkt is, maar ook omdat het varkensvlees is. Ik ben een echte vleesliefhebber, maar het varkensvlees afgezworen. Alleen 1 a 2 keer per jaar eet ik varkensvlees, omdat ik dol ben op gyros. Maar buiten dan, eet ik het nooit. Dit is niet vanwege mijn geloof, maar omdat varkensvlees ongezond is. Varkensvlees is namelijk enorm vet! Er zit twee keer zoveel ongezonde vetten in, dan in ander vlees. Er zitten eiwitten in varkensvlees die gaan rotten in de darmen, waardoor er veel toxines vrij komen. Kortom, het is 'onrein' vlees. Als je je goede voornemens wilt voldoen, zul je moeten kiezen voor ander vlees. Vroeger at ik alle soorten vlees. Kip, rund, lam en varken. Zoals ik al eerder zei: ik ben een vleesliefhebber. Als ik terug kijken naar toen, had ik altijd buikpijn, altijd darmproblemen en kon ik scheten laten als de beste. Nu zie ik in waardoor. 80% van mijn vleesinname was varkensvlees. Speklappen, beenham, slavinken, schnitzels, alles ging bij mij naar binnen. En altijd vroeg ik me af waarom ik niet van mijn darmklachten afkwam. Het ziekenhuis zei tegen mij dat ik koolsoorten zoals bloemkool moest laten, maar zelfs na het schrappen van deze groenten, bleef ik last houden. Toen mijn consulent van Cure4life zei dat ik varkensvlees moest skippen, was ik teleurgesteld. Hierdoor viel veel voor mij in keuzes af. Maar achteraf had ik geen betere keuze kunnen maken! Mijn darmklachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook had ik minder last van ontstekingen. Een grote win-win. Dus laat het varkensvlees links liggen en kies voor rundvlees, kip, kalkoen, vis of ga eens vegetarisch. De 'Kipstuckjes' van 'De Vegetarische Slager' zijn heerlijk!

Tip 8: Doe aan 'voor-koken' en maak extra porties om in te vriezen.

Mocht je werk het niet toelaten om 'uitgebreid' iedere avond te gaan kokkerellen, kies dan een dag uit in de week om al het voorbereidend werk te doen. Het is simpel: Wil je een kom soep? Kook dan niet voor 1 kommetje, maar kook een hele ketel. Eet een kommetje op en vries de rest ( 2 a 3 kommetjes) in. Maak je bloemkoolrijst met groenten en kipblokjes? Maak dan niet 1 portie, maak meteen een flinke pan en vries de rest in. En zo kun je dat eigenlijk met heel veel dingen doen. Maak het jezelf makkelijk, zodat je niet in de verleiding komt om verkeerde voeding te eten. Zelf heb ik een baan met flexibele werktijden. De ene keer ben ik vroeger klaar met werken dan de andere keer. Ik geef toe dat het niet ideaal is als je om 19 uur thuis komt en je moet nog gaan koken. Daarom zorg ik ervoor dat ik 'porties' klaar heb ik de vriezer. Die pak ik dan 's morgens uit zodat ik 's avonds kan genieten van een gezonde en verantwoorde maaltijd. Ook heb ik met regelmaat dat ik gebeld word dat ik moet gaan werken. Ik moet dan echt acuut de deur uit. Uitgebreid een lunch bereiden zit er dan niet in. Des te fijner dat ik maar mijn vriezer hoef open te trekken en ik zo mijn kommetje soep eruit kan halen. Perfect!

Tip 9: Probeer dingen uit!

Comfortzone_goed

Wees niet bang om uit je comfortzone te stappen. Probeer die 'rare' groenten eens uit. Wie weet is het toch lekker. Proef eens dat gerecht uit dat je tegenkwam op internet. Of bereid je voeding eens anders dan anders. Gebruik eens kokosolie of gooi het eens in de oven in plaats van de pan. Hoe weet je of iets lekker is, als je niet gewoon proeft. Hoe weet je of je je vitaler gaat voelen als je niet elke dag met de fiets naar je werk gaat in plaats van de auto. Of de trap neemt in plaats van de lift. Proberen, proberen, proberen! Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je iets niet lust? Nou, dan laat je het staan en bak je je een ei. Wordt je moe van de trappen lopen? Loop nog een trapje en spring dan in de lift. Maar je zult zien.. de volgende keer wordt je minder snel moe en uiteindelijk loop je flierefluitend de trap op. Zelf ben ik nogal nieuwsgierig. Zodra ik iets zie dat ik niet ken, maar op internet of in een encyclopedie heb gelezen dat het gezond is, wil ik het proeven. Zo ben ik al op bijzondere producten gestuit zoals Kombucha, Berkwater en Gouden pasta. En natuurlijk zitten er ook dingen bij die niet zo lekker zijn als dat ze klinken, zoals het berkwater. Maar ik weet nu wel hoe het smaakt. Ook als ik een nieuw recept zie, probeer ik het gewoon uit. En wat blijkt? Pas twee keer heb ik iets gegeten dat ik niet lekker vond of dat mislukt was. Dus wat heb je te verliezen? Think outside the box. Kom uit die comfortzone.<

Tip 10: Schakel deskundige hulp in.

En wilt het dan ondanks alle energie die je gestoken hebt in die gezonde goede voornemens toch niet lukken? Schakel hulp in. Ga op zoek naar een deskundige die je kan helpen je doel te bereiken. Misschien heb je toch een extra steuntje nodig. Of ben je al heel goed op weg en heb je nog wat extra bevestiging nodig. Het is geen falen. Het is juist een enorm goede stap. Soms kun je het gewoon niet alleen en heb je extra motivatie nodig. Ga internet op en lees blogs van mensen zoals ik. Wie weet schrijven ze over bruikbare dingen of hebben ze herkenbare dingen meegemaakt. Ik weet nog dat ik bij Cure4life terecht kwam. Ik was al zo goed op weg, 28 kilo lichter, maar ik bleef steken. Ik viel geen gram meer af, ondanks alle dingen die ik deed. Na een duidelijk gesprek met een deskundige, mijn consulent, vlogen de kilo's er weer af. Wat ik deed was wel goed, maar ik had een paar dingen over het hoofd gezien of was me niet bewust van bepaalde zaken. Voel ik me nu een loser omdat ik het niet 'alleen' gedaan heb? Nee. Deskundigen zijn kundig in wat ze doen. Ze weten waar ze over praten en helpen meerdere mensen met hetzelfde probleem. Zonder hulp van mijn consulent stond ik niet waar ik nu sta: 50 kilo lichter, vitaal, gezond en volop genietend van het leven. Ik heb mijn goede voornemens van 2015, 2016 en 2017 voldaan. Nu de goede voornemens van 2018 nog.

Ik wens jullie het allerbeste voor 2018. Dat al jullie gezonde goede voornemens uit mogen komen.
Meer blogs van Linda lezen? Bezoek mijn pagina Linda in balans

Volg Linda in Balans ook op Facebook

How 2 be healthy - Logo 1

Gratis Recepten E-Book

How2behealthyRecepten (1) (1)

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag of heeft u het antwoord op uw vraag niet op de website gevonden?